muzyka

wymagania edukacyjne do uzyskania przez uczniów poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych w klasach IV- VII

 

Ocena  wystawiana jest  w oparciu o podstawę programową,  Program nauczania muzyki  „Lekcja muzyki”  (Wyd. NOWA ERA), z uwzględnieniem Wewnątrzszkolnego  Systemu Oceniania.


Nauczyciel oceniając ucznia bierze pod uwagę przede wszystkim jego zaangażowanie na lekcjach oraz wkład pracy.

 

Ocenie podlegają :

śpiew

gra  na instrumencie melodycznym ,

improwizowanie na instrumentach perkusyjnych

działania twórcze,

wiadomości teoretyczne – wiedza muzyczna /wypowiedzi ustne i pisemne/

aktywność na zajęciach

/ umiejętność pracy w grupie, wykonywanie prostych ćwiczeń praktycznych i teoretycznych ,  notatki z lekcji, karty pracy /

 

 

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • chętnie i ładnie / czysto intonacyjnie/   śpiewa  piosenki opracowywane na zajęciach
  • w stopniu celującym  opanował wiadomości teoretyczne przerabiane na zajęciach
  • biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w praktycznych i teoretycznych zadaniach muzycznych
  • celująco wykonuje ćwiczenia muzyczne realizowane na zajęciach
  • gra utwory opracowywane na zajęciach na poziomie bardzo dobrym i celującym
  • samodzielnie odczytuje zapis nutowy, potrafi się nim swobodnie posługiwać
  • na lekcjach jest zdyscyplinowany, aktywny i twórczy, pracuje systematycznie
  • starannie wykonuje  powierzone mu zadania muzyczne
  • bierze udział w konkursach muzycznych, chętnie prezentuje swoje umiejętności na forum publicznym

 

 

Ocenę bardzo dobrą  otrzymuje uczeń, który:

  • chętnie śpiewa  piosenki opracowywane na zajęciach  /samodzielnie, rytmicznie, poprawnie pod względem dykcji, z bardzo dobrą znajomością tekstu; wskazane jest śpiewanie czyste pod względem intonacyjnym, ale nie jest to warunek niezbędny/
  • samodzielnie, poprawnie melodycznie i rytmicznie  gra na instrumentach  utwory opracowywane na lekcjach
  • rozumie zapis nutowy i potrafi się nim dobrze posługiwać
  • opanował w stopniu b. dobrym wiadomości teoretyczne przerabiane na zajęciach
  • sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w zadaniach muzycznych ( praktycznych i teoretycznych )
  • starannie wykonuje powierzone mu zadania
  • pracuje systematycznie, na lekcjach jest aktywny i twórczy

 

 

 

  Ocenę dobrą  otrzymuje uczeń, który:

  • samodzielnie śpiewa  piosenki opracowywane na zajęciach  /poprawnie pod względem rytmicznym , z dobra znajomością tekstu/
  • poprawnie, z niewielką pomocą nauczyciela, gra utwory opracowywane na lekcjach
  • wiadomości teoretyczne opanował na dobrym poziomie
  • rozumie zapis nutowy i potrafi się nim dobrze posługiwać
  • wykonuje proste ćwiczenia muzyczne / wykonuje proste rytmy, rytmizuje łatwe teksty/
  • pracuje systematycznie na zajęciach, bierze czynny w nich udział

 

 

 

  Ocenę dostateczną  otrzymuje uczeń, który:

  • z  pomocą nauczyciela śpiewa wybrane  piosenki opracowywane na zajęciach
  • z  pomocą nauczyciela, na poziomie dostatecznym  gra  utwory opracowywane na zajęciach / potrafi odczytać proste układy melodyczne/
  • wiadomości teoretyczne opanował na poziomie dostatecznym
  • zna ważniejsze terminy i pojęcia muzyczne omawiane na zajęciach
  • zna podstawowe znaki notacji muzycznej
  • z pomocą nauczyciela odczytuje proste rytmy, rozwiązuje proste zadania muzyczne
  • na lekcjach pracuje niesystematycznie
  •  nie wykazuje chęci  doskonalenia swoich umiejętności

 

 

 

  Ocenę dopuszczającą  otrzymuje uczeń, który:

  • niedbale, nie starając się poprawić błędów, śpiewa kilka najprostszych piosenek opracowywanych  na zajęciach
  • bardzo niechętnie podejmuje działania muzyczne, jednak z pomocą nauczyciela potrafi wykonać ćwiczenia  o niewielkim stopniu trudności
  • wiadomości teoretyczne opanował w zakresie minimalnym – zna podstawowe terminy i pojęcia muzyczne omawiane na zajęciach
  • z pomocą nauczyciela gra proste układy melodyczne
  • zna podstawowe elementy zapisu muzycznego
  • z pomocą nauczyciela odczytuje proste rytmy, rozwiązuje proste zadania muzyczne
  • wykazuje minimalne zainteresowanie przedmiotem
  • na lekcji pracuje niesystematycznie, rzadko włącza się w proponowane ćwiczenia muzyczne
  • pomimo zachęty nauczyciela nie stara się poprawiać swoich błędów i uzupełniać braków z przedmiotu.

 

Ocena niedostateczna wystawiana jest w sytuacjach wyjątkowych, gdy, mimo usilnych starań nauczyciela, uczeń wykazuje negatywny stosunek do przedmiotu  oraz ma bardzo duże braki w zakresie podstawowych wymagań edukacyjnych dotyczących wiadomości i umiejętności przewidzianych dla danej klasy. Ocenę taką otrzymuje uczeń, który na lekcjach odmawia wykonania najprostszych zadań muzycznych i poleceń nauczyciela.

 

Poprawa przewidywanej oceny z przedmiotu:

Na prośbę ucznia nauczyciel ustala  termin  poprawy oceny klasyfikacyjnej.

W zależności od zaległości ucznia z przedmiotu nauczyciel indywidualnie ustala  zakres i formę  poprawy oceny.

 

 

Raz w semestrze uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie. Uczeń zgłasza nieprzygotowanie na początku lekcji. Zgłoszenie może dotyczyć –braku  zeszytu, braku podręcznika, braku fletu, zwolnienia z wykonywania ćwiczeń muzycznych.

 Nie można zgłosić nieprzygotowania   na ostatnich zajęciach przed klasyfikacją.

Uczeń, który z powodu przeziębienia  nie może, śpiewać  na zajęciach, powinien  przynieść od rodziców pisemne usprawiedliwienie i pokazać je nauczycielowi na początku zajęć.

 

wymagania edukacyjne (pdf)