wymagania edukacyjne do uzyskania przez uczniów poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych w klasach IV- VII
Ocena wystawiana jest w oparciu o podstawę programową, Program nauczania muzyki „Lekcja muzyki” (Wyd. NOWA ERA), z uwzględnieniem Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.
Nauczyciel oceniając ucznia bierze pod uwagę przede wszystkim jego zaangażowanie na lekcjach oraz wkład pracy.
Ocenie podlegają :
śpiew
gra na instrumencie melodycznym ,
improwizowanie na instrumentach perkusyjnych
działania twórcze,
wiadomości teoretyczne – wiedza muzyczna /wypowiedzi ustne i pisemne/
aktywność na zajęciach
/ umiejętność pracy w grupie, wykonywanie prostych ćwiczeń praktycznych i teoretycznych , notatki z lekcji, karty pracy /
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- chętnie i ładnie / czysto intonacyjnie/ śpiewa piosenki opracowywane na zajęciach
- w stopniu celującym opanował wiadomości teoretyczne przerabiane na zajęciach
- biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w praktycznych i teoretycznych zadaniach muzycznych
- celująco wykonuje ćwiczenia muzyczne realizowane na zajęciach
- gra utwory opracowywane na zajęciach na poziomie bardzo dobrym i celującym
- samodzielnie odczytuje zapis nutowy, potrafi się nim swobodnie posługiwać
- na lekcjach jest zdyscyplinowany, aktywny i twórczy, pracuje systematycznie
- starannie wykonuje powierzone mu zadania muzyczne
- bierze udział w konkursach muzycznych, chętnie prezentuje swoje umiejętności na forum publicznym
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- chętnie śpiewa piosenki opracowywane na zajęciach /samodzielnie, rytmicznie, poprawnie pod względem dykcji, z bardzo dobrą znajomością tekstu; wskazane jest śpiewanie czyste pod względem intonacyjnym, ale nie jest to warunek niezbędny/
- samodzielnie, poprawnie melodycznie i rytmicznie gra na instrumentach utwory opracowywane na lekcjach
- rozumie zapis nutowy i potrafi się nim dobrze posługiwać
- opanował w stopniu b. dobrym wiadomości teoretyczne przerabiane na zajęciach
- sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w zadaniach muzycznych ( praktycznych i teoretycznych )
- starannie wykonuje powierzone mu zadania
- pracuje systematycznie, na lekcjach jest aktywny i twórczy
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- samodzielnie śpiewa piosenki opracowywane na zajęciach /poprawnie pod względem rytmicznym , z dobra znajomością tekstu/
- poprawnie, z niewielką pomocą nauczyciela, gra utwory opracowywane na lekcjach
- wiadomości teoretyczne opanował na dobrym poziomie
- rozumie zapis nutowy i potrafi się nim dobrze posługiwać
- wykonuje proste ćwiczenia muzyczne / wykonuje proste rytmy, rytmizuje łatwe teksty/
- pracuje systematycznie na zajęciach, bierze czynny w nich udział
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- z pomocą nauczyciela śpiewa wybrane piosenki opracowywane na zajęciach
- z pomocą nauczyciela, na poziomie dostatecznym gra utwory opracowywane na zajęciach / potrafi odczytać proste układy melodyczne/
- wiadomości teoretyczne opanował na poziomie dostatecznym
- zna ważniejsze terminy i pojęcia muzyczne omawiane na zajęciach
- zna podstawowe znaki notacji muzycznej
- z pomocą nauczyciela odczytuje proste rytmy, rozwiązuje proste zadania muzyczne
- na lekcjach pracuje niesystematycznie
- nie wykazuje chęci doskonalenia swoich umiejętności
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- niedbale, nie starając się poprawić błędów, śpiewa kilka najprostszych piosenek opracowywanych na zajęciach
- bardzo niechętnie podejmuje działania muzyczne, jednak z pomocą nauczyciela potrafi wykonać ćwiczenia o niewielkim stopniu trudności
- wiadomości teoretyczne opanował w zakresie minimalnym – zna podstawowe terminy i pojęcia muzyczne omawiane na zajęciach
- z pomocą nauczyciela gra proste układy melodyczne
- zna podstawowe elementy zapisu muzycznego
- z pomocą nauczyciela odczytuje proste rytmy, rozwiązuje proste zadania muzyczne
- wykazuje minimalne zainteresowanie przedmiotem
- na lekcji pracuje niesystematycznie, rzadko włącza się w proponowane ćwiczenia muzyczne
- pomimo zachęty nauczyciela nie stara się poprawiać swoich błędów i uzupełniać braków z przedmiotu.
Ocena niedostateczna wystawiana jest w sytuacjach wyjątkowych, gdy, mimo usilnych starań nauczyciela, uczeń wykazuje negatywny stosunek do przedmiotu oraz ma bardzo duże braki w zakresie podstawowych wymagań edukacyjnych dotyczących wiadomości i umiejętności przewidzianych dla danej klasy. Ocenę taką otrzymuje uczeń, który na lekcjach odmawia wykonania najprostszych zadań muzycznych i poleceń nauczyciela.
Poprawa przewidywanej oceny z przedmiotu:
Na prośbę ucznia nauczyciel ustala termin poprawy oceny klasyfikacyjnej.
W zależności od zaległości ucznia z przedmiotu nauczyciel indywidualnie ustala zakres i formę poprawy oceny.
Raz w semestrze uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie. Uczeń zgłasza nieprzygotowanie na początku lekcji. Zgłoszenie może dotyczyć –braku zeszytu, braku podręcznika, braku fletu, zwolnienia z wykonywania ćwiczeń muzycznych.
Nie można zgłosić nieprzygotowania na ostatnich zajęciach przed klasyfikacją.
Uczeń, który z powodu przeziębienia nie może, śpiewać na zajęciach, powinien przynieść od rodziców pisemne usprawiedliwienie i pokazać je nauczycielowi na początku zajęć.