plastyka

wymagania edukacyjne do uzyskania przez uczniów poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych w klasach V- VI

 

Ocena osiągnięć ucznia polega na rozpoznaniu stopnia opanowania przez niego wiadomości
i umiejętności rozwiązywania zadań plastycznych  w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej.

Ocena  wystawiana jest z uwzględnieniem Wewnątrzszkolnego  Przedmiotowego Systemu Oceniania.

 

Ocenie podlegają:

  • prace plastyczne
  • wiadomości teoretyczne /odpowiedź ustna, bądź pisemna/
  • zaangażowanie na zajęciach

 

 

Przy ustalaniu oceny z plastyki, nauczyciel bierze pod uwagę  wysiłek i zaangażowanie ucznia w wykonanie prac plastycznych, docenia jego  pomysłowość i kreatywność,  umiejętność wykorzystania zdobywanej wiedzy plastycznej w praktyce,  zaangażowanie na zajęciach  i  systematyczność.

 

W przypadku prac plastycznych  ocenie podlega:

  • koncepcja pracy – stopień realizacji tematu
  • kompozycja pracy : dobór środków plastycznych , harmonijne połączenie ich w całość , sposób zagospodarowania przestrzeni
  • umiejętność posługiwania się wybraną techniką plastyczną
  • inwencja twórcza: pomysłowość, kreatywność, oryginalność stosowanych rozwiązań
  • staranność wykonania
  • włożony wysiłek

 

 

Ocena celująca :

   

Uczeń:

 

  • opanował  wiadomości teoretyczne przerabiane na zajęciach w stopniu celującym
  • bardzo sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą w zadaniach plastycznych
  • przy wykonywaniu prac plastycznych wyróżnia się  szczególną kreatywnością, pomysłowością i pracowitością ; poszukuje indywidualnych rozwiązań plastycznych
  • bierze aktywny udział w zajęciach
  • wykazuje  bardzo duże zainteresowanie  przedmiotem,  jest wnikliwy, ciekawy wiedzy  i twórczy,
  • bierze udział w konkursach plastycznych

 

 

Ocena bardzo dobra:

 Uczeń :

 

  • opanował  wiadomości teoretyczne przerabiane na zajęciach w stopniu bardzo dobrym
  • sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w zadaniach plastycznych
  • prace plastyczne wykonuje starannie z dużą pomysłowością
  • pracuje systematycznie
  • bierze aktywny udział w zajęciach

 

 Ocena dobra:

  • uczeń opanował zakres wiedzy przerabiany na zajęciach w stopniu dobrym
  • prace plastyczne wykonuje systematycznie, solidnie i starannie
  • pracuje systematycznie

 

 

 Ocena dostateczna:

  • uczeń opanował podstawowe wiadomości przerabiane w danej klasie
  • potrafi samodzielnie wykonać prace plastyczne o niewielkim stopniu trudności
  • proponowane ćwiczenia wykonuje jednak bez większego zaangażowania , niestarannie
  • nie wykazuje chęci  doskonalenia swoich umiejętności
  • nie wykazuje chęci poprawy niedociągnięć
  • na lekcjach pracuje niesystematycznie

 

 

Ocena dopuszczająca:

 

  • uczeń opanował zakres wiedzy i umiejętności w zakresie niezbędnego minimum
  • rozwiązuje zadania plastyczne o niewielkim stopniu trudności
  • wykonuje ćwiczenia plastyczne niestarannie bardzo niedbale,
  • nie wykazuje chęci  doskonalenia swoich umiejętności
  • pracuje bardzo niesystematycznie

 

  • Ocena niedostateczna:
  • uczeń nie opanował niezbędnego minimum podstawowych wiadomości i umiejętności określonych programem nauczania muzyki w danej klasie, jednocześnie:
  • nie wykazuje zainteresowania przedmiotem
  • nie wykonuje prac plastycznych w zakresie niezbędnego minimum
  • nie wykazuje chęci do poprawy swojej oceny

 

  • Ocenę niedostateczną uczeń otrzymuje tylko w sytuacjach wyjątkowych, gdy mimo usilnych starań nauczyciela przejawia negatywny stosunek do przedmiotu oraz ma bardzo duże braki w zakresie podstawowych wymagań edukacyjnych dotyczących wiadomości i umiejętności.

Mimo pomocy nauczyciela odmawia wykonania najprostszych zadań  wynikających z programu danej klasy.

 

Poprawa przewidywanej oceny z przedmiotu:

Na prośbę ucznia nauczyciel ustala  termin  poprawy oceny klasyfikacyjnej.

W zależności od zaległości ucznia z przedmiotu nauczyciel indywidualnie ustala  zakres i formę  poprawy oceny.

 

Dwa razy  w semestrze uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie. Uczeń zgłasza nieprzygotowanie na początku lekcji. Zgłoszenie może dotyczyć –braku  zeszytu, braku podręcznika, braku wymaganej pracy, braku zadania, braku materiałów plastycznych.

Nie można zgłosić nieprzygotowania dwa razy z tego samego zadania i  na ostatnich zajęciach przed klasyfikacją.

 

wymagania edukacyjne (pdf)