wychowanie fizyczne

wymagania edukacyjne do uzyskania przez uczniów poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych

KLASY 4 – 8

 

Przedmiotowy system oceniania z wychowania fizycznego jest zgodny z „Wewnątrzszkolnym

systemem oceniania” Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Raka w Husowie.

 

  1. Ogólne zasady oceniania
  • Ocenianie ma na celu:
  • poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz

postępach w tym zakresie,

  • pomoc uczniowi w samodzielnym rozwoju poprzez wdrażanie do samokontroli

i samooceny własnej sprawności i umiejętności,

  • motywowanie ucznia do dalszej pracy, samodoskonalenia,

dostarczenie rodzicom i nauczycielom rzetelnej informacji o postępach,

trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,

  • umożliwienie nauczycielowi kontroli rozwoju ucznia, doskonalenie organizacji

i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

  • Skala ocen – zarówno w ocenianiu cząstkowym, jak i półrocznym oraz rocznym stosuje

się następujące stopnie i ich cyfrowe odpowiedniki:

1 – niedostateczny

2 – dopuszczający

3 – dostateczny

4 – dobry

5 – bardzo dobry

6 – celujący

dodatkowe oznaczenia „-” i „+”

  • Przy ocenianiu nauczyciel bierze pod uwagę indywidualne możliwości ucznia oraz jego

wysiłek wkładany w wywiązywanie się z obowiązków na zajęciach wychowania

fizycznego.

  • 2 razy w półroczu uczeń może być nieprzygotowany do zajęć bez konsekwencji w

ocenie. Za kolejne nieprzygotowanie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

  • Uczeń ma prawo do poprawy wyniku sprawdzianu. Sprawdzian można poprawiać

jeden raz. W klasyfikacji nauczyciel uwzględnia lepszą ocenę.

  • Sprawdzian umiejętności ruchowych ma charakter ćwiczenia praktycznego i może się

odbyć niezależnie od sprawdzianu z innego przedmiotu w danym dniu lub tygodniu.

  • Uczeń nieobecny na sprawdzianie po powrocie do szkoły ma obowiązek niezwłocznie

zgłosić się do nauczyciela w celu ustalenia terminu zaliczenia sprawdzianu. Uczeń,

który nie dopełnił tego obowiązku otrzymuje ocenę niedostateczną. Termin zaliczenia

może być indywidualnie wydłużony w uzasadnionych przypadkach (długa choroba,

kontuzja) po uzgodnieniu z nauczycielem, nie później jednak niż do końca klasyfikacji

semestralnej/rocznej.

  1. Przedmiot kontroli i oceny

Ocenianiu podlegają:

  • postawa ucznia:
  • aktywność i zaangażowanie w przebieg lekcji i przygotowanie się do zajęć,
  • sumienność i staranność w wywiązywaniu się z obowiązków,
  • stosunek do partnera i przeciwnika,
  • współpraca ze współćwiczącym i w grupie, wzajemna pomoc,
  • zdyscyplinowanie,
  • przestrzeganie regulaminów obiektów sportowych oraz przestrzeganie zasad

bezpieczeństwa na lekcjach wychowania fizycznego,

  • kierowanie się zasadą fair play.
  • umiejętności ruchowe z różnych form aktywności indywidualnej i zespołowej zgodnie

z indywidualnymi możliwościami i predyspozycjami.

  • wiadomości ze znajomości zasad bhp, asekuracji, przepisów poznanych dyscyplin oraz

wiedzy z zakresu edukacji prozdrowotnej.

  • sprawność motoryczna mierzona jest testami, które służą jedynie kontroli poziomu

cech motorycznych ucznia. Przystąpienie do testu sprawności motorycznej jest

obowiązkowe. Ocenie podlega stopień zaangażowania w wykonywane testy oraz

postęp czyniony przez ucznia.

  • uczestnictwo w aktywności pozalekcyjnej i pozaszkolnej czyli:
  • systematyczny i aktywny udział w dodatkowych, sportowych zajęciach

pozalekcyjnych,

  • reprezentowanie szkoły w zawodach szkolnych, międzyszkolnych, gminnych,

rejonowych, wojewódzkich i ogólnopolskich,

  • systematyczny trening wybranej dyscypliny w klubie sportowym,
  • uczestnictwo w masowych imprezach sportowo-rekreacyjnych.

 

  1. Kryteria ocen z wychowania fizycznego

Ocenę celującą otrzymuje uczeń , który :

  • zawsze jest przygotowany do lekcji,
  • bierze aktywny udział w lekcjach ,
  • aktywnie udziela się w zajęciach pozalekcyjnych,
  • wszystkie zaplanowane sprawdziany zalicza w terminie na wysokim poziomie,
  • wykazuje znaczny postęp w sprawności fizycznej lub utrzymuje stale wysoki poziom,
  • reprezentuje szkołę w zawodach i imprezach sportowych osiągając przy tym wysokie wyniki,
  • znacznie przewyższa sprawnością klasę,
  • samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
  • jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu jest wzorowy,
  • prowadzi sportowy i higieniczny tryb życia,
  • posiada wiedzę z zakresu wychowania fizycznego – przepisy gry, technika, taktyka

poszczególnych dyscyplin sportowych i stosuje je w praktyce (np. podczas gier zespołowych), zna wybitnych polskich sportowców,

  • zawsze kieruje się zasadą fair-play.

 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń , który :

  • prezentuje umiejętności ruchowe na poziomie bardzo dobrym,
  • jest zawsze przygotowany do lekcji,
  • bierze aktywny udział w lekcji,
  • uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych,
  • wszystkie zaplanowane sprawdziany zalicza w terminie w stopniu bardzo dobrym ,
  • bierze udział w imprezach sportowych i zawodach sportowych , osiągając dobre wyniki ,
  • jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu nie budzą zastrzeżeń,
  • wie jak dbać o zdrowie i prowadzi zdrowy tryb życia ,
  • posiada wiedzę z zakresu wychowania fizycznego i potrafi wykorzystać posiadane wiadomości w praktyce,
  • zawsze kieruje się zasadą fair-play .

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń , który :

  • systematycznie i aktywnie uczestniczy w lekcji , stara się regularnie nosić strój sportowy ,
  • dba o swoją sprawność fizyczną i stara się ją rozwijać,
  • posiada podstawowe wiadomości określone programem,
  • sprawdziany przewidziane przez nauczyciela zalicza w stopniu dobrym,
  • jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń,
  • posiada nawyki higieniczno-zdrowotne,
  • stara się brać udział w zajęciach pozalekcyjnych,
  • stosuje zasadę fair-play .

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń , który :

  • nie zawsze jest przygotowany do zajęć,
  • wykazuje się zbyt małą aktywnością na lekcji ,
  • wykazuje braki w wiadomościach,
  • radzi sobie z zadaniami praktycznymi o średnim stopniu trudności,
  • zaplanowane sprawdziany zalicza w stopniu dostatecznym,
  • nie bierze udziału w zajęciach pozalekcyjnych,
  • wykazuje braki w zakresie podstawowych nawyków higieniczno-zdrowotnych,
  • nie wykazuje rażących braków w postawie społecznej i stosunku do przedmiotu

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń , który :

  • bardzo często jest nieprzygotowany do lekcji – nie nosi stroju sportowego,
  • przejawia niewielką aktywność na lekcji,
  • ma bardzo duże braki w zakresie wiadomości i umiejętności,
  • wykonuje tylko ćwiczenia o niewielkim stopniu trudności,
  • sprawdziany zalicza w stopniu minimalnym,
  • nie wykazuje zainteresowania przedmiotem,
  • nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych,
  • jego postawa społeczna i stosunk do przedmiotu budzą zastrzeżenia,
  • wykazuje duże zaniedbania w zakresie podstawowych nawyków higieniczno-zdrowotnych

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który :

  • notorycznie nie nosi stroju sportowego,
  • bardzo często opuszcza lekcje (nieusprawiedliwione nieobecności, ucieczki),
  • wykazuje brak aktywności na lekcji,
  • nie zalicza w terminie lub w ogóle sprawdzianów przewidzianych przez nauczyciela,
  • posiada lekceważący stosunek do przedmiotu,
  • wykazuje rażące braki w zakresie kultury osobistej i podstawowych nawyków higienicznozdrowotnych,
  • nie stosuje zasady fair-play,
  • nie posiada żadnej wiedzy z zakresu wychowania fizycznego.
  1. Obowiązki ucznia
  • uczeń ma obowiązek posiadać odpowiedni do ćwiczeń strój sportowy – biała koszulka,
  • spodenki w ciemnym kolorze, buty sportowe na jasnej podeszwie, uczeń noszący okulary winien jest pozostawić okulary w szatni, bądź używać specjalnych okularów sportowych,
  • uczeń ma obowiązek przestrzegać regulaminów korzystania z obiektów i przyrządów

sportowych.

 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO – pdf