wymagania edukacyjne do uzyskania przez uczniów poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych
KLASY 4 – 8
Przedmiotowy system oceniania z wychowania fizycznego jest zgodny z „Wewnątrzszkolnym
systemem oceniania” Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Raka w Husowie.
- Ogólne zasady oceniania
- Ocenianie ma na celu:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz
postępach w tym zakresie,
- pomoc uczniowi w samodzielnym rozwoju poprzez wdrażanie do samokontroli
i samooceny własnej sprawności i umiejętności,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy, samodoskonalenia,
dostarczenie rodzicom i nauczycielom rzetelnej informacji o postępach,
trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielowi kontroli rozwoju ucznia, doskonalenie organizacji
i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Skala ocen – zarówno w ocenianiu cząstkowym, jak i półrocznym oraz rocznym stosuje
się następujące stopnie i ich cyfrowe odpowiedniki:
1 – niedostateczny
2 – dopuszczający
3 – dostateczny
4 – dobry
5 – bardzo dobry
6 – celujący
dodatkowe oznaczenia „-” i „+”
- Przy ocenianiu nauczyciel bierze pod uwagę indywidualne możliwości ucznia oraz jego
wysiłek wkładany w wywiązywanie się z obowiązków na zajęciach wychowania
fizycznego.
- 2 razy w półroczu uczeń może być nieprzygotowany do zajęć bez konsekwencji w
ocenie. Za kolejne nieprzygotowanie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.
- Uczeń ma prawo do poprawy wyniku sprawdzianu. Sprawdzian można poprawiać
jeden raz. W klasyfikacji nauczyciel uwzględnia lepszą ocenę.
- Sprawdzian umiejętności ruchowych ma charakter ćwiczenia praktycznego i może się
odbyć niezależnie od sprawdzianu z innego przedmiotu w danym dniu lub tygodniu.
- Uczeń nieobecny na sprawdzianie po powrocie do szkoły ma obowiązek niezwłocznie
zgłosić się do nauczyciela w celu ustalenia terminu zaliczenia sprawdzianu. Uczeń,
który nie dopełnił tego obowiązku otrzymuje ocenę niedostateczną. Termin zaliczenia
może być indywidualnie wydłużony w uzasadnionych przypadkach (długa choroba,
kontuzja) po uzgodnieniu z nauczycielem, nie później jednak niż do końca klasyfikacji
semestralnej/rocznej.
- Przedmiot kontroli i oceny
Ocenianiu podlegają:
- postawa ucznia:
- aktywność i zaangażowanie w przebieg lekcji i przygotowanie się do zajęć,
- sumienność i staranność w wywiązywaniu się z obowiązków,
- stosunek do partnera i przeciwnika,
- współpraca ze współćwiczącym i w grupie, wzajemna pomoc,
- zdyscyplinowanie,
- przestrzeganie regulaminów obiektów sportowych oraz przestrzeganie zasad
bezpieczeństwa na lekcjach wychowania fizycznego,
- kierowanie się zasadą fair play.
- umiejętności ruchowe z różnych form aktywności indywidualnej i zespołowej zgodnie
z indywidualnymi możliwościami i predyspozycjami.
- wiadomości ze znajomości zasad bhp, asekuracji, przepisów poznanych dyscyplin oraz
wiedzy z zakresu edukacji prozdrowotnej.
- sprawność motoryczna mierzona jest testami, które służą jedynie kontroli poziomu
cech motorycznych ucznia. Przystąpienie do testu sprawności motorycznej jest
obowiązkowe. Ocenie podlega stopień zaangażowania w wykonywane testy oraz
postęp czyniony przez ucznia.
- uczestnictwo w aktywności pozalekcyjnej i pozaszkolnej czyli:
- systematyczny i aktywny udział w dodatkowych, sportowych zajęciach
pozalekcyjnych,
- reprezentowanie szkoły w zawodach szkolnych, międzyszkolnych, gminnych,
rejonowych, wojewódzkich i ogólnopolskich,
- systematyczny trening wybranej dyscypliny w klubie sportowym,
- uczestnictwo w masowych imprezach sportowo-rekreacyjnych.
- Kryteria ocen z wychowania fizycznego
Ocenę celującą otrzymuje uczeń , który :
- zawsze jest przygotowany do lekcji,
- bierze aktywny udział w lekcjach ,
- aktywnie udziela się w zajęciach pozalekcyjnych,
- wszystkie zaplanowane sprawdziany zalicza w terminie na wysokim poziomie,
- wykazuje znaczny postęp w sprawności fizycznej lub utrzymuje stale wysoki poziom,
- reprezentuje szkołę w zawodach i imprezach sportowych osiągając przy tym wysokie wyniki,
- znacznie przewyższa sprawnością klasę,
- samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia,
- jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu jest wzorowy,
- prowadzi sportowy i higieniczny tryb życia,
- posiada wiedzę z zakresu wychowania fizycznego – przepisy gry, technika, taktyka
poszczególnych dyscyplin sportowych i stosuje je w praktyce (np. podczas gier zespołowych), zna wybitnych polskich sportowców,
- zawsze kieruje się zasadą fair-play.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń , który :
- prezentuje umiejętności ruchowe na poziomie bardzo dobrym,
- jest zawsze przygotowany do lekcji,
- bierze aktywny udział w lekcji,
- uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych,
- wszystkie zaplanowane sprawdziany zalicza w terminie w stopniu bardzo dobrym ,
- bierze udział w imprezach sportowych i zawodach sportowych , osiągając dobre wyniki ,
- jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu nie budzą zastrzeżeń,
- wie jak dbać o zdrowie i prowadzi zdrowy tryb życia ,
- posiada wiedzę z zakresu wychowania fizycznego i potrafi wykorzystać posiadane wiadomości w praktyce,
- zawsze kieruje się zasadą fair-play .
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń , który :
- systematycznie i aktywnie uczestniczy w lekcji , stara się regularnie nosić strój sportowy ,
- dba o swoją sprawność fizyczną i stara się ją rozwijać,
- posiada podstawowe wiadomości określone programem,
- sprawdziany przewidziane przez nauczyciela zalicza w stopniu dobrym,
- jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń,
- posiada nawyki higieniczno-zdrowotne,
- stara się brać udział w zajęciach pozalekcyjnych,
- stosuje zasadę fair-play .
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń , który :
- nie zawsze jest przygotowany do zajęć,
- wykazuje się zbyt małą aktywnością na lekcji ,
- wykazuje braki w wiadomościach,
- radzi sobie z zadaniami praktycznymi o średnim stopniu trudności,
- zaplanowane sprawdziany zalicza w stopniu dostatecznym,
- nie bierze udziału w zajęciach pozalekcyjnych,
- wykazuje braki w zakresie podstawowych nawyków higieniczno-zdrowotnych,
- nie wykazuje rażących braków w postawie społecznej i stosunku do przedmiotu
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń , który :
- bardzo często jest nieprzygotowany do lekcji – nie nosi stroju sportowego,
- przejawia niewielką aktywność na lekcji,
- ma bardzo duże braki w zakresie wiadomości i umiejętności,
- wykonuje tylko ćwiczenia o niewielkim stopniu trudności,
- sprawdziany zalicza w stopniu minimalnym,
- nie wykazuje zainteresowania przedmiotem,
- nie uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych,
- jego postawa społeczna i stosunk do przedmiotu budzą zastrzeżenia,
- wykazuje duże zaniedbania w zakresie podstawowych nawyków higieniczno-zdrowotnych
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który :
- notorycznie nie nosi stroju sportowego,
- bardzo często opuszcza lekcje (nieusprawiedliwione nieobecności, ucieczki),
- wykazuje brak aktywności na lekcji,
- nie zalicza w terminie lub w ogóle sprawdzianów przewidzianych przez nauczyciela,
- posiada lekceważący stosunek do przedmiotu,
- wykazuje rażące braki w zakresie kultury osobistej i podstawowych nawyków higienicznozdrowotnych,
- nie stosuje zasady fair-play,
- nie posiada żadnej wiedzy z zakresu wychowania fizycznego.
- Obowiązki ucznia
- uczeń ma obowiązek posiadać odpowiedni do ćwiczeń strój sportowy – biała koszulka,
- spodenki w ciemnym kolorze, buty sportowe na jasnej podeszwie, uczeń noszący okulary winien jest pozostawić okulary w szatni, bądź używać specjalnych okularów sportowych,
- uczeń ma obowiązek przestrzegać regulaminów korzystania z obiektów i przyrządów
sportowych.